Etapele realizarii
unui proiect didactic de success
Proiectarea
demersului didactic
Proiectarea demersului didactic presupune parcurgerea de
către profesor a următorilor paşi:
·
lectura
programei şcolare;
·
identificarea
unităţilor de învăţare, care stau la baza realizării planificării
calendaristice;
·
elaborarea
planificării calendaristice
·
proiectarea
unităţilor de învăţare.
Proiectarea
unităţilor de învăţare
Etape care corespund abordării procesului didactic într-o
succesiune logică:
Proiectul unei
unităţi de învăţare
O unitate de învăţare este o structură didactică: •deschisă
şi flexibilă, •unitară din punct de vedere tematic, •se desfăşoară pe o
perioadă determinată de timp, •determină formarea la elevi a unui comportament
specific, generat prin integrarea unor competenţe specifice şi •se finalizează
prin evaluare
Tipuri de lecţii
1.
Lecţia de comunicare/dobândire a cunoştinţelor
2.
Lecţia de formare a priceperilor şi deprinderilor (sau lecţia de munca
independentă)
3.
Lecţia de recapitulare şi sistematizare (sau lecţia de fixare şi consolidare a
cunoştinţelor)
4.
Lecţia de evaluare a performanţelor şcolare (verificare şi apreciere a
cunoştinţelor)
5.
Lectia mixtă (sau combinată)
De
retinut: Competen ele generale corespund ciclurilor de învătare
(gimnazial/liceal,etc) Competen ele specifice corespund unui an scolar Proiectele
lectiilor vor contine obiective operationale , specifice tipurilor de lectii
alese, NU obiective generale si obiective specifice
Formularea
obiectivelor operaţionale se va face apelând la verbe de acţiuneface apelând la verbe
de acţiune “Elevii să devină
capabili.... (“să indice”, “să recunoască”,” să enumere”, “să denumească”, “să descrie”, “să explice”, “să definească”, “să
clasifice”, “să demonstreze” “să compare”, “să realizeze”, să redacteze” “să
deseneze”, “să ilustreze” etc.) Formularea standard a unui obiectiv
operaţional poate fi următoarea: “La sfârşitul activităţii, elevii puşi în
situaţia de ……../având acces la ….…./ după citirea textului ..….../ utilizând
…… etc.,
De
evitat verbe care se referă la stări interioare care nu pot fi observate şi
evaluate direct: “să ştie”, “să cunoască” , să înţeleagă, să-şi dea seama” s.a.
Problema este ce anume vor trebui să facă elevii pentru a dovedi că “ştiu”, “au
înţeles”, “cunosc” .... un lucru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu