PROIECT DIDACTIC
Clasa:
Pregătitoare
Data: 12 MAI 2015
Prof.înv. primar: Florea Mihaela
Aria curriculară: MATEMATICĂ ŞI ŞTIINŢE ALE NATURII
Disciplina: TERRA –OPŢIONAL
Unitatea tematică: CĂLĂTORIE ÎN COSMOS
Subiectul: SISTEMUL SOLAR-TERRA CASA NOASTRĂ
Forma de realizare: lecţie
integrată
Tipul lecţiei: CONSOLIDARE ŞI
VERIFICARE DE CUNOŞTINŢE
DISCIPLINE INTEGRATE:
Comunicare
în limba română – scrierea denumirilor
planetelor
Matematică şi explorarea mediului –
Sistemul Solar
Arte
vizuale şi abilităţi practice- realizarea unor machete
SCOPUL LECŢIEI:
·
consolidarea
cunoştinţelor corespunzătoare mediului înconjurător şi a modalităţilor de
ocrotire a acestuia;
·
crearea unor punţi de legătură între cunoştinţe
şi deprinderi ecologice;
·
dezvoltarea
spiritului de observaţie, investigare şi cercetare al elevilor şi formarea unui
set de valori pozitive faţă de mediul înconjurator şi a motivaţiei de a
participa la menţinerea calităţii mediului.
COMPETENŢE SPECIFICE:
1.1 Recunoaşterea şi scrierea numerelor în concentrul 0-31;
3.1 Descrierea unor fenomene/
procese/ structuri repetitive simple din mediul apropiat, în scopul
identificării unor regularităţi
4,1 Formularea unor observaţii
asupra mediului apropiat folosind limbajul comun, reprezentări prin desene şi operatori logici „şi” , „nu”.
COMPETENŢE INTEGRATE :
CLR
2.4 Exprimarea propriilor idei în
contexte cunoscute, manifestând interes pentru comunicare
AVAP
2.2. Exprimarea ideilor şi
trăirilor personale, în aplicaţii simple, specifice artelor vizuale
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
a.Cognitive :
Pe
parcursul lecţiei, toţi elevii trebuie:
OC1 – să
observe componentele Sistemului Solar din materialele prezentate;
OC2 – să denumească planetele;
OC3
- să precizeze numărul şi ordinea planetelor;
OC4 – să descrie planeta Pământ;
OC5 – să identifice corespunzător culorile elementelor
Sistemului Solar;
OC6 - să recunoască medii de habitat,
faună şi floră;
OC7 - să manifeste interes pentru
rezolvarea sarcinilor, individual şi pe grupe;
OC8 - să stabilească relaţii între obiecte şi grupuri de obiecte,
după criterii date.
b.Psiho- motorii :
OM1
– să adopte o poziţie corectă în timpul exersării scrierii.
c.Afective:
OA1 – să manifeste interes pentru înţelegerea şi
aplicarea cunoştinţelor învăţate.
STRATEGII DIDACTICE:
a)
Metode
şi procedee: conversaţia, explicaţia, demonstraţia,
exerciţiul, metoda cadranelor;
b)
Mijloace
de învăţământ: glob pământesc, videoproiector,
calculator, animale plastic, machete, nisip, pământ, frunze,
apă,
creioane colorate, fişe de lucru.
LE%20NOUA%20PLANETE.prc?dl=0
c)
Forme
de organizare : frontală, pe grupe, individuală;
d)
Temporale:2x 35 de minute activitate + 15 minute
activităţi în completare.
RESURSE:
RESURSE
UMANE: 29 elevi
RESURSE
SPAŢIALE: sala de clasă
FORME
ŞI TEHNICI DE EVALUARE:
-
observarea sistematică
a comportamentului elevilor, aprecieri verbale,
-
evaluarea reciprocă;
Bibliografie:

EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONŢINUTUL
ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIILE
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
Moment
organizatoric
|
Asigur condiţiile optime pentru o bună
desfăşurare a lecţiei şi pregătesc
toate materialele necesare pentru oră.
(pregătirea
calculatorului şi videoproiectorului)
Pregătirea
materialelor necesare realizării machetelor.
|
||
Captarea
atenţiei
|
Realizarea
MOMENTULUI SALUTUL
Bună
dimineaţa locuitori ai Planetei Pamânt, astăzi suntem toţi prezenţi sau avem elevi
absenţi?
Bună
dimineaţa! (lipsesc….,nu lipsesc…)
Am
aflat astăzi că unul dintre personajele noastre îndrăgite are nevoie de
ajutorul nostru. Vă voi citi o ghicitoare să vedem despre cine este vorba.
Nu
cred c-aţi văzut vreodat,
Cât prin lume aţi umblat, Un motan isteţ ca mine Şi cu cizme încălţat. Şoarecii nu sunt de mine, Eu de mult n-am mai mâncat.
Însă,
de la o vreme-ncoace ,
M-am
cam săturat de stat.
Şi
să vezi ce s-a-ntâmplat…
(personajul
este Motanul Încăţat din povestea cu acelaşi nume)
|
Observaţia
Conversaţia
Explicaţia
|
Observare comporta-ment
|
Anunţarea
temei
|
Motanul
Încălţat s-a pierdut şi nu se poate întoarce decât dacă îl ajutăm. Vom face o
,,Călătorie prin cosmos’’ împreună cu motanul cel poznaş.
VEŢI CĂLĂTORI ÎMPREUNĂ CU El , VEŢI ÎNVĂŢA LUCRURI NOI DAR VEŢI AVEA ŞI OPORTUNITATEA SĂ-I ARĂTAŢI CÂTE LUCRURI
ŞTIŢI VOI.
Iată ce a
păţit ...
|
Explicaţia
Conversaţia
|
|
Dirijarea
învăţării
|
1. Motanul
s-a pierdut.....-slide
1.
2.
Unde
credeţi că s-a pierdut?
3.
(......în
spaţiu)
4. Un alt cuvânt pentru spaţiu?
5. (......Univers)
De jur
împrejur totul este întunecat şi, doar ici colo, se zăreşte câte o luminiţă
sunt.....-slide 2
(...stelele)
Cum le mai
spunem stelelor?
(....corpuri
cereşti)
Ce formă au?
(...sferică)
Deodată
zăreşte o lumină puternică şi îşi spune:
”Uite un tobogan ! ”Cum ar fi să alunec de-a lungul lui? ” Copii, mă
ajutaţi voi? Oare unde am ajuns?-slide
3
(....pe
Galaxia Caleea Lactee)
Ce elemente
cuprinde această galaxie?
(.....stele,
planete, nebuloase, asteroizi..)
„Abia aştept
să le văd mai de aproape! Vă multumesc, copii!”
Deodată,
o lumină puternică îl orbeşte şi parcă
blăniţa i-a luat foc. ”Ce se întâmplă ?”-slide4
Oare de cine
s-a apropiat?
(......Soarele)
Ce se întâmplă
la suprafaţa Soarelui ?
(.....au
loc explozii solare.)
Se pare
că motanul s-a speriat, vrea să plece, dar, deodată, zăreşte ceva .....nişte
sfere. ”Vai ce mingi drăguţe şi frumos colorate! spune el-slide 5
Oare ce a
descoperit Motanul nostru?
(.....planetele)
Vă rog să-i
povestim motanului ce ştim despre ele.
Să le
recunoaştem:
A câta planetă
de la Soare este?
(....prima, a doua......)
Ce mai ştim
despre această planetă?
Slide
6-Mercur
Slide
7-Venus(
Slide
8-Terra (Pământ, casa noastră)
Slide
9-Marte-planeta roşie, are cei mai înalţi munţi, cele mai adânci văi)
Slide
10-Jupiter
Slide
11-Saturn
Slide
12-Uranus
Slide
13-Neptun
Vai
copii, toate sunt minunate, oare aş putea alege o altă planetă pe care să
trăiesc.
Ar putea
motanul să traiască pe o altă planetă?
(......apă, aer-oxigen, hrană)
Copii ,vă rog
să-i spuneţi Motanului care este totuşi singura planetă pe care el o poate
alege.
(.....Pământ )
Aveţi
dreptate, trebuie să mă întorc pe Pământ, acolo mă aşteaptă şi prietenii
mei.-slide 14
Vă multumesc pentru faptul că m-aţi adus acasă şi vreau să vă pun la încercare, vă invit să rezolvaţi repede fişa de lucru.slide
15 Anexa1
Slide
16 varianta corectă a rezolvării.
Primim
un coşuleţ cu recompense, pentru fiecare răspuns corect un soare, pentru greşeala
un norişor.
Ce reprezintă acest obiect?
....globul pământesc
Care planetă
este casa noastră?
(....Pământ ) sau în engleză Earth
Spuneţi-mi
alte denumiri pentru planeta Pamânt?
(...Terra,
Planeta Albastră)
De
ce i se spune Planeta Albastă?
(.....spaţiu,
albastru, apă)
Aşadar, mare
parte din suprafaţa Pământului cu ce este acoperită ?
(...cu apă)
Cum
se numesc părţile de uscat ale planetei Terra?
.(....continente)
Care
sunt continentele?
...Africa, America....
Pe
planeta Pământ, alaturi de oameni, ce alte fiinţe mai trăiesc?
.....animale
Aşa cum aţi
observat, Motanul nostru a trebuit să vină pe Pământ deoarece animalele au
nevoie de un anumit „habitat”-un loc în care
să se dezvolte,să trăiască şi să se înmulţească.
|
Conversaţia
Explicaţia
Demonstraţia
Exerciţiul
Jocul
Problematiza-rea
Metoda cadranelor
|
Verbaliza-rea acţiunilor
Aprecieri verbale
|
Obţinerea
performanţei
|
Pentru
că noi am discutat despre animale şi
plante din diverse zone ale lumii, astazi,
m-am gandit să vă ofer posibilitatea de a crea voi un habitat pentru
anumite animale şi plante. Să vină, de la fiecare grupa, câte un
reprezentant, să aleagă un plic şi să citească .
... savană
... deşert.
...
junglă
... zona
polară
... pădurile din ţara noastră
...
oceane şi mări
Grupa
„SAVANĂ” să vină la masă şi să aleagă materialele necesare .
Savană
–materiale
Iarbă
uscată, animale plastic: leu, elefant, girafă, hipopotam, rinocer.
arbori
specifici din plastic
Deşert-materiale
Nisip,
animale plastic: şopârle, şerpi,
păianjeni, cactuşi plastic
Ocean
–materiale
Animale
plastic: rechin, scoici, pisică de mare, apă
Jungla-materiale
Frunze
plante exotice, animale plastic, liane.
Zona
polară Foci, pinguini, morse , polistiren, boabe
Pădurile
din ţara noastră
Frunze,
pământ, animale: lup, urs, iepure, veveriţă
Voi
proceda la fel şi cu celelalte grupe.
Elevii
vor îmbina pe machetă materialele pentru a ilustra zona cerută.
6. După
finalizarea sarcinii, vom expune produsele finite şi membrii fiecarei echipe
vor trece şi vor alege cea mai frumoasă şi mai bine realizată machetă.
|
Explicaţia
Exerciţiul
Problematizarea
|
|
Activitate
recreativă
|
Care
consideraţi că este cel mai mare duşman
al Pământului?
......poluarea
Fiecare
membru al echipei va primi câte un steguleţ pe care va trebui să scrie un mesaj pentru
oameni, prin care să atragă atenţia asupra modului în care pot proteja
Planeta Pământ.
|
Explicaţia
Exerciţiul
|
Realizarea sarcinii de lucru
|
Aprecieri
|
Se fac aprecieri generale şi individuale asupra
modului cum s-au comportat şi au lucrat copiii pe întreg parcursul activităţii.
Copiii primesc nu numai aprecieri verbale, ci şi
recompense
|
Conversaţia
Aprecierea
|
Aprecieri verbale
|
Încheierea
activităţii
|
Elevii vor afişa produsele realizate pentru a fi
admirate şi vor interpreta cântecul” Cele mai frumoase flori”
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
Aprecieri verbale
|
ANEXA 1 FISA DE LUCRU
Fişă
de lucru
Metoda
cadranelor
I.
Enumeraţi
planetele Sistemului solar care sunt alcătuite din material solid
|
II. Încercuiţi varianta corectă
§ Soarele se ROTEŞTE în jurul planetelor.
§ Planetele se ROTESC în jurul Soarelui.
§ Toate corpurile cereşti sunt fixe.
|
III.
Desenaţi o planetă din categoria
“giganţi de gaz”.
|
IV. ce fiinţe au nevoie de căldura şi lumina soarelui?
(desen)
|
Buna seara! Va rog, daca se poate , sa imi trimiteți materialul dropbox pe email? Nu reusesc sa il deschid. Va multumesc mult!
RăspundețiȘtergere